Jump to content


Photo
- - - - -

Планинско колоездене


  • Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 KOBRETI

KOBRETI

    Ferrari

  • Админи
  • 1,616 posts
  • Град:София

Posted 07.05.2010, 20:04

Предимства

Планинското колоездене ви дава много от предимствата на шосейното колоездене, но и още няколко в допълнение. То е не само страхотен начин за вашите кардио тренировки, но също така е много забавно и ще повиши адреналина ви.

Допълнителните плюсове са:
- Планинското колоездене не само че ще повиши издръжливостта ви, но има и много по-силен (положителен) ефект върху развиването на мускулите на краката, прасците и дори на горната част на тялото. Тъй като обикновено сте изправени от седалката през по-голяма част от времето и непрекъснато трябва да балансирате с тялото си и да го местите спрямо байка, отговорните за това мускули ще се развият.
- Още един плюс на планинското колоездене, който е чудесен за всеки пилот, е това, че подобрява координацията, бързата мисъл и мускулните рефлекси. Докато сте на байка, винаги трябва да сте нащрек и да местите тялото и байка според терена. Това предимство се засилва, ако карате на затворен маршрут.
- Планинското колоездене е и по-евтино от шосейното. Самите байкове са малко по-евтини от шосейните, а и може да си спестите част от оборудването, което би било задължително при шосейно колоездене (например специализирани обувки).
- Планинското колоездене е с предимство и по отношение на това, че е забавно, че почти винаги можете да карате по различни маршрути, а и избягвате изгорелите газове от автомобилите по пътищата!

Недостатъци

Уви, във всяко положително нещо има и нещо отрицателно и планинското колоездене не е изключение. Въпреки че няма да ви се налага да се притеснявате от тирове и уличен трафик, са възможни редица други проблеми. Основните са:
- Планинското колоездене е по-рисковано, тъй като карате по необработен, дори скалист терен. Има по-голям риск да паднете и когато това стане... няма да е на гладък и равен асфалт.
- Много от маршрутите, особено тези в големите национални паркове и естествените хабитати, имат като „бонус” това, че са населявани от разни животни, някои от които биха могли да са опасни (това е основната причина никога да не искате да карате сами на такива места). Повечето „градски” маршрути нямат такъв проблем, но ако сте в някоя гора, това е напълно възможно. Както и да е, такива срещи не са много вероятни, но трябва да ги имате предвид.
- Планинското колоездене носи и по-голям риск от контузии. Отново, поради естеството на спорта, по-екстремните форми на планинското колоездене, като спускането по хълм, носят по-голям риск от падане и нараняване. По-малките контузии, като ожулвания, драскотини и т.н., са почти неизбежни при каране в горите по неравен терен... но пък това обикновено означава, че е било забавно!

Къде да карате

За щастие, тъй като планинското колоездене не се прави по пътищата, е много по-лесно да си намерите маршрути, а там е много по-вероятно да има и други като вас. Можете да потърсите в интернет, например на сайтовете http://www.mtb-bg.com/ и http://www.mountbikers.com/

Безопасност

Това, от което не можете да икономисате, що се отнася до планинското колоездене, е предпазната екипировка. Поради естеството на спорта, е необходима специализирана екипировка. Ако обаче карате по леки терени, полу-каска и предпазител за брадичката ще са ви достатъчни. Основните неща, които ви трябват, са:
- Каска! Каска! Каска! Ако не сте разбрали от първите три пъти... тогава... КАСКА! Главата ви е най-ценното, а при планинското колоездене, около вас има хубави назъбени скали, които могат да ви нанесат доста травми. Има два вида каски, които можете да използвате, в зависимост от трудността на терена. Полу-каската (което всъщност е обикновена колоездачна каска) е достатъчна за по-прости и лесни терени. Ако обаче ще ползвате някой по-труден терен, или ще правите спускане, определено трябва да си вземете цяла каска.
- Тъй като одраскванията и дребните порязвания са почти неизбежни, ще е добре да си носите комплект за първа помощ с превръзки, лепенки и дезинфектанти, за да третирате евентуалните рани.
- Ако карате в по-отдалечени области, където може да има диви животни, винаги трябва да взимате някой със себе си, а за предпочитане е дори да е повече от един. Никога не карайте самостоятелно в отдалечени от цивилизацията райони.
- Хидратация! Да, правилната хидратация е жизненоважна при планинското колоездене – а не само за осигуряване на високи резултати. Планинското колоездене (особено при високи температури) е много по-натоварващо от шосейното колоездене и ще ви изстиска много бързо. Пийте и носете много подходящи течности, особено за дългите отдалечени трасета.

Техники

Планинското колоездене, за разлика от шосейното, изисква много повече техника за правилно и безопасно каране. Важно е преди да започнете, да се запознаете с необходимите техники. Можете да разгледате следните сайтове.

Как да започнете

За да започнете, ще ви е необходима базова екипировка и знания, така че внимавайте!

Планинските байкове се различават от шосейните велосипеди по няколко неща. Имат по-малка и по-силна рамка, по-широки и по-високи гуми с грайфери, монтирани на подсилени вилки, повече скорости, за да бъдат обхванати и катеренето, и спускането, и преодоляването на препятствия, по-широко право или извито нагоре кормило, даващо възможност за по-изправено положение на тялото, както и често някаква форма на меко окачване или само за предната, или и за двете гуми. Планинските байкове обикновено са по-евтини от шосейните велосипеди, като можете да си намерите що-годе прилично колело за около 250 лв.

Трябва да си носите и различни инструменти за поправка и помощна екипировка. Това включва вътрешни гуми, комплект лепенки, ръчна помпа, бутилка за вода или специализирана хидратираща система, инструмент за верига, различни размери ключове, шестограми и други малки инстументи за дребни поправки на място. Това е необходимо, тъй като обикновено ще карате далече от населени места.

Има и различни видове планинско колоездене, сред които трябва да изберете и да се екипирате съответно. Въпреки че спускането и акробатичното каране могат да са много забавни, няма да ви дадат почти нищо по отношение на издръжливост и мускулна маса.

- Cross Country (XC) е най-разпространената форма на планинско колоездене и това практикуват повечето хора. Най-общо това включва придвижване от точка до точка, или в затворен маршрут, с изкачвания и спускания по разнообразен терен.
- Freeride, или Big Hit е повече като BMX, но с планински байкове. Практикува се на много по-здрави байкове, отколкото Cross Country, които все пак са по-широко използваеми от байковете за спускане, което дори с името си подсказва, че вие правите каквото си искате – свободна програма. Можете да изпълнявате скокове, да минавате по трасета от различни по големина предмети, поставени на земята (известно като North Shore). За целта байковете имат скорости подобно или на XC байковете, или на байковете за спускане. Всеки може да си сглоби собствен байк, който да клони повече или по-малко към някой от другите типове планинско колоездене, тъй като тук се срещат елементи и на двете.
- Downhill най-общо представлява спускане по стръмен терен. Въпреки че и Cross Country има елементи на спускане, специалистите по спускане или превозват байковете си до върха с моторно превозно средство, или го бутат нагоре, или го качват на ски-лифт, вместо да го карат нагоре. Байковете за спускане обикновено са екипирани с предно и задно окачване, големи спирачки, и като цяло са по-големи и по-тежки от другите видове байкове. Тези модификации са необходими, за да може байкът да издържи на повишеното натоварване и на ударите.

След като имате всичко необходимо като информация и екипировка и сте готови, просто тръгвайте!

При планинското колоездене обикновено не се гледа времето, а дистанцията. Трасетата се мерят в километри и имат различни дължини, така че няма как да ви дадем тук някаква дистанция, която да минавате. Но като основно правило може да спазвате, че трябва да започнете с трасета за начинаещи и да ги изкарате от край до край. Добре е да минете по едно трасе за начинаещи 3 пъти в седмицата и след това да продължите по-нагоре.

Допълнителна информация

За повече информация относно планинското колоездене, може да посетите следните сайтове: http://www.mtb-bg.com/ и http://www.mountbikers.com/

Валяк мачка... | Авариен автоключар София - avtokluchar.net


#2 Michail

Michail

    Напреднал

  • Пилоти
  • PipPipPip
  • 73 posts
  • Град:София

Posted 10.06.2012, 01:36

Занимавам се с планинско колоездене от 5 години /с ограничени участия по състезания - XC и DH/ и бих искал да споделя малко от това, което дотук съм научил.
Първо - спортът е уникален. Без да сте го пробвали все едно не сте се потопили в цяло друго измерение на съществуване.
Относно полезността му за картинг спорта:

XC (cross-country)- включва катерене по всякакви наклони и пътеки, и спускане по всякакакви наклони, пътеки, скали и прочие. Велорали Черни връх /старт кв. Бояна- през "Черни връх" - пак кв. Бояна/ е XC състезание и включва 3600м. денивелация, спускането преминава през морените под върха!!! Полезен с това, че тренира всички мускули и най-вече имитира неравномерността на натоварването от едно картинг състезание. /пистите имат малко места, където можете да "починете"/ Накратко катеренето е страхотна кардио-тренировка, много интензивна, а спускането - за него допълнително цяла секция:::::!

DH (downhill)
- Високо-рисков стил в планинското колоездене, въпреки, че XC е дори по-опасен от DH защото не се носят 2-3 килограма защитна екипировка. DH е най-елитния стил в колоезденето изобщо. Това с което може да ви помогнат спусканията в горните два стила може да се обобщат в следните категории:

- Скоростта, с която трябва да реагирате при колоезденето е от два до двадесет пъти по-висока отколкото в картинг спорта. Причината е, че теренът под вас е многообразен и, камъни, корени, скокове, виражи и т.н. правят всяко преминаване истинско изпитание.

- Вестибуларен апарат - в картинг спорта се движите грубо казано в 1 хоризонтална плоскост, докато при спусканията, чувството ви за баланс е от огромно значение - на места спускате по 45 градусов наклон, в комбинация с кално трасе, корени , обратни виражи и камъни, със скорост от над 40-50 км/ч.! Развива се стабилен вестибуларен апарат, който е от огромно значение за картинга.

- Натоварването по време на едно спускане от 10 мин. е много пъти по-голямо отколкото от едно каране на картинг 10 ммн. НО умението да се концентрирате на далеч по-трудните условия за каране ви подготвят добре за картинга.

- Идеална линия и визия - както в картинга, така и в колоезденето идеалната линия, или линията, която вие смятате за най-бърза е от ключово значение. Тук вариантите са много повече отколкото при картинга, но принципът е същия - важно е къде гледате и откъде искате да минете. Специално при DH ако не гледате достатъчно напред по трасето можете да пострадате сериозно, което ви принуждава да свикнете да мислите напред във времето и да подбирате линиите си отрано. Което е отново в полза при състезаването с картинг.

- управление на риска - за разлика от картинга, при DH и XC спусканията присъства елементът "страх" - усещането, че не можете да се справите на дадено място с дадена скорост. Преодоляването на опасностите ви помага да израствате като личности, които премерено работят със солидни дози риск и съответно умеят да си преценяват рисковите маневри в картинга при изпреварвания и т.н.

- управление на адреналина - Нивото на адреналин при спускане е много високо. Дава ви известна готовност за реакция, но и ви замъглява разума и хладнокръвното обмисляне на линията, по която карате. Нужно е да спрете първоначалните си инстикти за самосъхранение и да правите ПРАВИЛНИТЕ маневри, с ПРАВИЛНАТА стойка /пример: без да се дърпате назад, без да се свивате надолу към седалката, без да дърпате кормилото преди скокове и т.н./. Ако успеете да държите адреналина в разумно ниво, при което се контролирате успешно, то това означава, че ще сте подготвени дори за най-рисковите, напрегнати и адреналинови ситуации в картинга. Относно адреналина следният пример е важен: Неслучайно когато Шумахер застава на старт, пулсът му е 10 до 20 единици по-нисък от този на конкурентите му.

Това е най-краткото описание. Планинското колоездене и картингът имат много общо и в много области се допълват. Например, издръжливостта на предмишниците и китките се тренира много успешно с колоздене /спускане/. Чувството ви за "граница на възможно сцепление" също се отренира чрез спускане по много фин начин, подобно на всяка тренировка по картинг, която провеждате на мокро трасе.

Който има интерес или има въпроси, знае към кого да се обърне :D
Never underestimate the Power of stupid things in large numbers !




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users